examen!!! tipss en topss??

Bespreek hier alles rondom school & werk
jannemans
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 Feb 2015, 21:37
Locatie: Brabant

examen!!! tipss en topss??

Berichtdoor jannemans » 26 Feb 2015, 18:45

Hoi hoii
Ik doe dit jaar VMBO TG examen (mavo). :!:
En ik ben echenlijk wel benieuwd hoe jullie je hebben voorberied voor het examen hebben jullie nog tips, ervaring enz laat het hierr maar wetenn
Groetjes jannemanss :D
verdoe je tijd niet om iemand anders te zijn

Gebruikersavatar
memichelle
Berichten: 190
Lid geworden op: 12 Feb 2015, 20:49
Locatie: Eindhoven
Contact:

Re: examen!!! tipss en topss??

Berichtdoor memichelle » 26 Feb 2015, 18:47

Ojee dat is alweer 9 jaar geleden...
Ik weet alleen dat ik echt ZEKER WIST dat ik een onvoldoende zou hebben voor NL.. Het ging slecht voor mijn gevoel + ik had heel veel niet af waaronder het belangrijkste onderdeel de samenvatting..
Nu bleek gelukkig het examen gewoon te lang te zijn voor iedereen en heb ik alsnog zelfs een 8 gehaald!
Mijn hoogste punt zelfs van alle examens haha.
Dus ja... Niet al te bang zijn als je iets niet af krijgt ;-)
No day but today

Gebruikersavatar
Lovecooking
Berichten: 215
Lid geworden op: 02 Feb 2015, 20:20

Re: examen!!! tipss en topss??

Berichtdoor Lovecooking » 26 Feb 2015, 19:15

Is bij mij ook al een jaar of 8 geleden haha. Waarschijnlijk ben ik ook de slechtste persoon voor tips wat dit soort dingen betreft want ik doe alles pas een of 2 dagen van te voren.. Zo ook toentertijd mijn examens leren! :P Maar wat voor mij altijd goed werkt als ik dingen moet leren is om zelf een samenvatting te maken van de lesstof, als ik het opschrijf kan ik het veel beter onthouden. En ja, verder gewoon stampen, stampen, stampen. En proberen niet te gespannen te zijn! Als je het hele jaar prima cijfers haalt dan gaan die examens je vast en zeker ook lukken :)
Laatst gewijzigd door Lovecooking op 02 Mar 2015, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Felic
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 Feb 2015, 16:21

Re: examen!!! tipss en topss??

Berichtdoor Felic » 26 Feb 2015, 20:35

Hmm, is bij mij 2 jaar geleden ongeveer haha.
Wat bij mij hielp: AA drankjes, dextro, vitesse wedstrijdtenue aan, vitesse ketting om, met vitesse pen m'n examen maken.. oke dit helpt jou waarschijnlijk niet. But ik deed ongeveer al m'n geluksdingentjes om. (: Voelde veilig of zo.
Oefenexamens maken, dat helpt echt. Dan weet je op welke gebieden je nog wat moet leren en welke je kan laten zitten omdat je die al onder de knie heb. Ik heb faalangst van hier tot de noordpool dus ik nam ook extra faalangsttrainingen.

Rustig blijven, goed uitrusten, niet doen alsof een examen heel wat is. Ofc is het belangrijk maar je leven hangt er niet van af; dus niet stressen. Natuurlijk kan je wat zenuwachtig zijn maar ey, er slagen genoeg mensen, jij ook! Be positive!

Maak het examen rustig. Je kan beter 7/10 vragen maken die je goed heb dan 10/10 vragen maken waarvan je er 9 fout heb omdat je het te snel gemaakt heb.. dan kan je o.a. veel sneller leesfouten etc. maken.

Eerste antwoord wat in je hoofd op komt is 9/10 keer het goede antwoord! Niet twijfelen, alleen wijzigen als je het écht heel zeker weet (:
Laatst gewijzigd door Felic op 27 Feb 2015, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
I don't understand why people think that having a gay child means they failed as a parent.
Disowning your child means you failed as a parent.

Gebruikersavatar
potverdorie
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 Feb 2015, 11:14

Re: examen!!! tipss en topss??

Berichtdoor potverdorie » 27 Feb 2015, 11:32

Ja, oefenexamens zijn ook mijn megatip! Vooral bij dingen als Nederlands enzo, ik weet niet hoe dat op vmbo is maar op havo was dat eerder iets dat je veel moet oefenen dan iets dat je in je hoofd kunt stampen...

En verder, vooral rustig blijven, rustig door de vragen heen gaan. En als je aan het eind nog tijd over hebt, leg je papieren even vijf of tien minuten weg en teken kringeltje op een kladblaadje ofzo, doe even iets dat NIKS met je examen te maken heeft. En kijk er daarna nog een keertje met een vers oog overheen.
Hello darkness, my old friend, I´ve come to talk with you again.

Gebruikersavatar
DANI
Berichten: 402
Lid geworden op: 31 Jan 2015, 18:54
Locatie: W'town
Contact:

Re: examen!!! tipss en topss??

Berichtdoor DANI » 01 Mar 2015, 15:46

Bij mij is het 5 jaar geleden dat ik examen deed voor VMBO TL.

Ik was het jaar ervoor blijven zitten omdat het privé even niet zo lekker ging.
Dus ik wist wat ik kon verwachten.

Ik leerde niet echt heel erg veel voor mijn examens. En ik verwachtte er ook niet zoveel van.
Ben niet zo'n stresskip.

Voor de rest weet ik er nog maar vrij weinig van, misschien heb ik het verdrongen ofzo.
Het enige wat ik mij nog goed kan herinneren is dat ik toen ik examen deed en tijdens mijn examens voor het eerst echt verliefd was haha.
En dat ik na mijn examens mijn eerste tattoo kreeg. :)

Gewoon rustig blijven, goed leren en een beetje vertrouwen in jezelf zijn, en verwen jezelf! Als je tussen het leren door lekker ontspant voel je je misschien ook beter!

Dahlia
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 Feb 2015, 10:06

Re: examen!!! tipss en topss??

Berichtdoor Dahlia » 01 Mar 2015, 20:00

Zoals anderen al zeggen, kan je je het beste voorbereiden door middel van het maken van oefenexamens, hierdoor kan je alvast wennen aan de vraagstelling, en weet je wat voor soort vragen er gesteld kunnen worden. Ook kunnen de boekjes samengevat goed helpen, omdat hier in een duidelijk overzicht veel examenstof instaat.

Tijdens het examen wil je aanraden om alles eerst goed te lezen. Veel mensen maken leesfouten waardoor ze de vraag verkeerd interpreteren, hierdoor werden er in mijn leerjaar veel onnodige fouten gemaakt. Ook is het verstandig bij meerkeuze examens alles in te vullen. Doe rustig aan, en lees alles goed door, maar mocht je nog maar 5 minuten hebben en nog 10 vragen moeten maken, geef niet op en laat ze vooral niet open! Ookal heb je geen tijd meer alles rustig te lezen, gok, en vul toch wat in. Je hebt namelijk een goede kans dat je goed gokt.

In ieder geval al heel veel succes met het voorbereiden van je examens, hopelijk gaat het je lukken!

jannemans
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 Feb 2015, 21:37
Locatie: Brabant

Re: examen!!! tipss en topss??

Berichtdoor jannemans » 01 Mar 2015, 21:07

Iedereen superveel bedankt! !! Ik heb zejer wat aan die tipss!!!!
Groetjess xx :haaaai: :P
verdoe je tijd niet om iemand anders te zijn

daantje123
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 Mar 2015, 19:46

Re: examen!!! tipss en topss??

Berichtdoor daantje123 » 09 Mar 2015, 20:58

Vorig jaar geslaagd voor mijn tl diploma! Heb alles gewoon op me af laten komen en natuurlijk goed voorbereid. Ik wist eigenlijk al wel dat ik zou slagen maar toch stiekem had ik ook wel zenuwen. Mijn tip is samenvattingen maken! Heeft bij mij erg goed geholpen. Ik heb het weekend voor de examens heel relaxed gedaan. Achteraf vond ik het wachten op het telefoontje het ergst en spannends. Heel veel succes met voorbereidenen. De examens zelf natuurlijk!! Gaat je vast lukken!

Liefs

Gebruikersavatar
Wen90
Berichten: 167
Lid geworden op: 31 Jan 2015, 15:55

Re: examen!!! tipss en topss??

Berichtdoor Wen90 » 09 Mar 2015, 21:06

Niet te lang achter elkaar leren, ongeveer een uur leren en dan 5 tot 10 min pauze houden. Als je langer dan een uur achter elkaar leert neemt je hoofd geen informatie meer op.


Terug naar “School & Werk”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten