Koken en bakken!

Bespreek hier alles wat met lifestyle te maken heeft.
Curlygirl
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 Mei 2015, 14:47

Koken en bakken!

Berichtdoor Curlygirl » 11 Mei 2015, 19:23

Alle keukenprinsessen en baktaarten opgelet! Deel hier je leuke recepten! Liefst met een foto natuurlijk!
Wie weet brengen we elkaar nog op leuke ideeën zo! Ik trap af met een gerecht dat ik vanavond ga eten (meestal maak ik het zelf, maar nu vriendlief even lief aangekeken :P). Dit is echt een goddelijk recept voor wie van pittig eten houdt! Het recept is van Nigella Lawson. Het gerecht is echt niet moeilijk, maar er gaan wel veel ingrediënten in. Maar believe me, het is het waard!

Jamaicaanse kip
Voor twee personen

Ingrediënten:

Benodigdheden:
- oven
- bakblik bekleed met aluminiumfolie (tegen het aanbakken)
- keukenmachine
- steelpan met een dikke bodem

Voor de kip:
- 2 hele kippenpoten (dus geen drumsticks) zonder vel en een aantal keer ingekerft
- 3 tenen knoflook
- sap van 1 limoen
- 1 rode chilipeper, van zaadjes ontdaan en door de helft gesneden
- 1 grote ui in 4 stukken (mag ook een rode ui zijn)
- 4 cm gemberwortel, geschild
- 2 eetlepels bruine rum
- 4 eetlepels appelciderazijn
- 1 eetlepel rietsuiker
- 1 tl gemalen piment
- 1 tl gedroogde tijm
- 1 tl cayennepeper
- 1 tl gemberpoeder
- 1 tl geraspte nootmuskaat
- 1 tl kaneel

Voor de rijst:
- plus minus 400 gram diepvrieserwten, ontdooid
- 200 gr rijst (ik pak meestal pandan, maar basmati kan ook)
- 1 blik kokosmelk (400 ml)
- 300 ml kippenbouillon (tip: maak gewoon een halve liter en laat 200 ml gewoon in de kan zitten)
- scheut arachide-olie (of zonnebloemolie) om in te bakken
- 2 tenen knoflook
- 1 rode chilipeper, van zaadjes ontdaan en fijn gesneden
- 1 (rode) uit, fijngesnipperd
- Verse tijm of gedroogde tijm naar smaak

Stappen:
1. Verwarm de oven voor op 200 graden
2. Voeg alle ingrediënten voor de kip (op de kip zelf na :P) samen in de keukenmachine en draai er een lekkere marinade van.
3. Leg de kip in een bakblik (liefst zo klein mogelijk) en smeer de kippenpoten in met de marinade. Als je de tijd hebt, laat het dan even marineren. Hoe langer hoe lekkerder. Je kunt het ook een dag van te voren marineren en in de koelkast zetten.
4. Braad de kip 30 minuten. Ga tijdens dit halfuur alvast alles voorbereiden voor de rijst: erwtjes ontdooien, bouillon maken, uitje en pepertje snijden, alles klaarzetten.
5. Haal het bakblik uit de oven en giet het overtollig water af. Schep met een lepel wat overgebleven pasta die van de kip afgegleden is terug op de kip. Zet hem nog een keer 30 minuten in de oven. Begin tijdens deze tweede keer bakken met het klaarmaken van de rijst (vanaf stap 6).

6. Tijdens de laatste keer bakken van de kip: verwarm een beetje olie in een pan met een dikke bodem. Fruit daar de ui en en bak ook het pepertje mee tot ze zacht en een beetje bruin geworden zijn. Pers de knoflook erbij en bak nog een minuutje.
7. Voeg de rijst toe en roer deze goed om, zodat alle korrels bedekt zijn met een laagje olie. Giet de helft van de kokosmelk erbij en ook de bouillon. Roer de erwten er door.
8. Breng aan de kook en zet het vuur daarna laag tot middelhoog. Houd de pan goed in de gaten en roer af en toe om aanbakken tegen te gaan. Check regelmatig of de rijst niet te droog wordt en voeg dan wat kokosmelk toe, tot de rijst gaar is en een beetje een risotto-achtige structuur heeft. De rijst mag vochtig zijn, maar moet niet nat zijn.
9. Schep de rijst op twee borden en bestrooi met de tijm. Leg op elk bord rijst een kippenpoot en schep er eventueel wat overgebleven marinade bovenop uit het bakblik.

Eet smakelijk!

Tip: je kunt de erwtjes ook vervangen door kidneybonen of ander soort bonen. Maar wij vinden erwtjes het lekkerst.
Afbeelding

Gebruikersavatar
DANI
Berichten: 402
Lid geworden op: 31 Jan 2015, 18:54
Locatie: W'town
Contact:

Re: Koken en bakken!

Berichtdoor DANI » 17 Mei 2015, 13:38

Klinkt heel lekker dat hierboven! Vooral de kip!

Ik zelf ben ook wel van het bakken en koken en uitproberen.
Maar ik moet zeggen dat ik dat de laatste tijd niet zoveel heb gedaan.

Het enige wat ik wel doe op dit moment is verschillende soorten smoothies maken.
Ik heb bij de La Place gewerkt op de sapafdeling. Dus ik ken nog wat smoothie recepten uit mn hoofd.
Ik zit nu op mn ipad maar als er vraag naar is kan ik wel een nieuwe post typen met daarin wat recepten. :)

Gebruikersavatar
Wen90
Berichten: 167
Lid geworden op: 31 Jan 2015, 15:55

Re: Koken en bakken!

Berichtdoor Wen90 » 17 Mei 2015, 22:21

klinkt lekker idd! Ik durf helaas nog niet zonder pakjes te koken en te bakken.. (is paar keer mis gegaan, omdat ik niet zo goed ben in afmeten van dingen..)

Ik zou wel graag wat smootierecepten willen hebben, blijf een beetje hangen in de recepten die ik zelf ken.

Gebruikersavatar
Lovecooking
Berichten: 215
Lid geworden op: 02 Feb 2015, 20:20

Re: Koken en bakken!

Berichtdoor Lovecooking » 20 Mei 2015, 12:23

Wen90 schreef:klinkt lekker idd! Ik durf helaas nog niet zonder pakjes te koken en te bakken.. (is paar keer mis gegaan, omdat ik niet zo goed ben in afmeten van dingen..)

Ik zou wel graag wat smootierecepten willen hebben, blijf een beetje hangen in de recepten die ik zelf ken.


Gewoon doen! Ik heb ook zo vaak iets verpest. Laatst nog, veelste veel kruiden erin waardoor de saus zo heet werd dat die niet naar binnen te werken was haha. Anyways uiteindelijk gaat het steeds beter. Vroeger kon ik ook nog geen aardappel koken haha, maar nu heb ik er echt plezier in en ik krijg super vaak complimenten over mijn kook kunsten :)

Curlygirl
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 Mei 2015, 14:47

Re: Koken en bakken!

Berichtdoor Curlygirl » 20 Mei 2015, 19:34

Ben ik het helemaal mee eens! Je gaat steeds beter worden en trucjes onder de knie krijgen!

Ik ben ook wel geïnteresseerd in de smoothie recepten! Ben er dol op. Ik heb een keer bij de la Place een smoothie op met sinaasappel, rode biet en volgens mij banaan. Die was me toch lekker!

Gebruikersavatar
Wen90
Berichten: 167
Lid geworden op: 31 Jan 2015, 15:55

Re: Koken en bakken!

Berichtdoor Wen90 » 20 Mei 2015, 20:35

Ja das waar.

Ik had vandaag een gemaakt met sinaasappelsap, aardbeien, banaan en golden kiwi. Deze was ook heel erg lekker. (was eerste keer dat ik deze combi gemaakt heb)

Gebruikersavatar
Lovecooking
Berichten: 215
Lid geworden op: 02 Feb 2015, 20:20

Re: Koken en bakken!

Berichtdoor Lovecooking » 20 Mei 2015, 20:55

Zijn er recepten voor smoothies? Ik gooi altijd maar wat in m'n blender haha. Ik gebruik meestal yogurt als basis, dan een beetje honing om het geheel iets zoeter te maken en welk fruit ik dan zin in heb. In de zomer maak ik er vaak een met rijpe mango, of eentje met aardbeien en frambozen. Eigenlijk vind ik alle fruit wel lekker in smoothies behalve banaan. Ik vind die structuur gewoon niet zo fijn.. Terwijl ik normaal best wel bananen lust haha. Je kan trouwens ook best diepvries fruit gebruiken hoor, niks mis mee. Dat doe ik vaak in de winter als het zomerfruit stik duur is.

Gebruikersavatar
Wen90
Berichten: 167
Lid geworden op: 31 Jan 2015, 15:55

Re: Koken en bakken!

Berichtdoor Wen90 » 20 Mei 2015, 21:37

geen idee eigenlijk..

Je kan dus ook verschillende soorten fruitsappen gebruiken ivp yoghurt. Ik gebruik meestal sinaasappelsap omdat ik zoetere soorten fruit gebruik, maar je kan ook bijv. ananassap of kokossap/melk gebruiken. Ik ga het binnenkort denk ik eens met yoghurt proberen, dit heb ik nog nooit gedaan.

Gebruikersavatar
Carolinaa
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 Feb 2015, 16:41
Locatie: Groningen

Re: Koken en bakken!

Berichtdoor Carolinaa » 21 Mei 2015, 13:20

Lovecooking schreef:Zijn er recepten voor smoothies?

Jazeker! Mijn moeder heeft volgens mij een heel boekje vol met receptjes voor verschillende smoothies hahah

Curlygirl
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 Mei 2015, 14:47

Re: Koken en bakken!

Berichtdoor Curlygirl » 21 Mei 2015, 19:05

DANI schreef:Klinkt heel lekker dat hierboven! Vooral de kip!

Ik zelf ben ook wel van het bakken en koken en uitproberen.
Maar ik moet zeggen dat ik dat de laatste tijd niet zoveel heb gedaan.

Het enige wat ik wel doe op dit moment is verschillende soorten smoothies maken.
Ik heb bij de La Place gewerkt op de sapafdeling. Dus ik ken nog wat smoothie recepten uit mn hoofd.
Ik zit nu op mn ipad maar als er vraag naar is kan ik wel een nieuwe post typen met daarin wat recepten. :)


Nou ik hoop dat DANI dan wat leuke receptjes heeft! Genoeg animo zo te horen ;)

Sinaasappelsap vind ik ook het lekkerst voor er in. Met yoghurt vind ik het al gauw te dik worden. Ik heb ook een slowjuicer, maar daar doe ik de laatste tijd niet zoveel mee.. Zoveel schoonmaakwerk aan dat apparaat haha.


Terug naar “Lifestyle”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten