Haha, oké. Komt ie.
1. Primark maakt geen reclame. Alleen wanneer een nieuw filiaal wordt geopend, wordt dit aangekondigd in bushokjes e.d. in de regio. Verder zul je geen reclame tegenkomen op straat of via media. Een groot verschil met bijvoorbeeld H&M, die zelfs reclames op tv uitzend in december.
2. Primark heeft geen webshop en geen folders. Als je iets wilt kopen zul je naar de winkel moeten. Dit scheelt personeel (een grote webshop is heel veel werk) en geld. Je moet namelijk de servers hebben en betalen om alle bezoekers aan te kunnen, ongeacht of ze iets kopen. Folders kosten ook geld, terwijl je klanten niet per se iets kopen. Online maken ze wel gebruik van gratis social media waar een heel klein team achter zit. Geen 'Primark Nederland' tak of zo iets, maar 1 account voor de hele wereld.
3. Vrijwel alle artikelen worden 18 maanden van te voren besteld in de fabriek. Hoe eerder je besteld, hoe goedkoper iets is. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de fabriek 18 maanden zeker is van werk en het personeel dus ook. Baan garantie is een luxe in die landen.
4. In elke winkel ligt hetzelfde. Er is geen verschil tussen een Primark in Nederland, een Penney's in Ierland, of Primark in Boston (ze gaan naar Amerika dit jaar!). Soms in timing, want met maar 2 distributiecentra kan niet elke winkel op hetzelfde moment worden voorzien van nieuwe artikelen. 2 distributiecentra = geldbesparen!
Doordat alle winkels hetzelfde hebben bestellen ze (zie punt 3) van elk artikel een enorme oplage. En dat is weer goedkoper. Dat is ook de reden dat Limited Edition bij Primark duurder is.
5. Op elk artikel wordt procentueel gezien weinig minst gemaakt. Maar doordat het zulke goed bezochte winkels zijn maken ze alsnog voldoende winst.
6. Vrijwel iedereen die bij Primark werkt, werkt in de winkel. Daarbuiten hebben ze hier een regio manager (hij heeft Nederland, Brussel en Luik onder zich) en daarboven zit de directie. Er is een hoofdkantoor in Amsterdam maar dat is alleen voor HR. Er is een Nederlandse tak van Primark, op papier en personeels zaken wordt per land gedaan. Mochten de winkels hier nou heel slecht lopen dan gaat niet meteen heel Primark failliet. Verder merk je daar niets van. Qua winkels zijn er 2 hoofdkantoren, 1 voor Groot Brittannië en 1 voor de Euro landen. Het is een hele platte organisatie waarin de duizenden werknemers vrijwel allemaal op de winkelvloer staan, waar geld binnenkomt. En dus maar heel weinig mensen in pak met een dure auto.
Dit bij elkaar opgeteld zorgt voor de lage prijzen.
Ze verkopen trouwens ook bio katoen en die irritante bruine tassen zijn gerecycled van karton waarin de kleding uit de fabriek komt.
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
